column | De Appel: bureau in communicatie
21921
blog,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-3.8.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive
Achtergrond

Taalergernis

Taalergernis. Daar hebben we een punt te pakken. De eenduidigheid binnen onze Nederlandse taal is ver te zoeken. Verbasteringen als ‘me’ in plaats van ‘mijn’ zijn eerder regel dan uitzondering. Een doorn in het oog. Wat te denken van kromme vervoegingen als ‘ik doet nog even een wandelingetje’? Onjuist gebruik van d’s en t’s van ‘hen’ of ‘hun’ nog buiten beschouwing gelaten.
 
Helemaal vreemd is het niet dat we zijn afgedwaald van onze wortels. De ontwikkeling van het Nederlands is er één voortkomend uit een samensmelting van vele varianten. Zo is het Nederlands een Indo-Europese, Germaanse taal die vooral in Nederland, Vlaanderen en Suriname wordt gesproken. Onze taal is nauw verwant met de andere West-Germaanse talen: Engels, Fries, Duits, Nederduits, Letzeburgs en de dochtertaal Afrikaans. Tel daarbij onnoemelijk veel dialecten op en de logica is zoek. Niet verwonderlijk dat taalkundige capriolen aan de orde van de dag zijn.
 
Ernstiger wordt het wanneer tijdens de aftrap van De Week van het Nederlands -die nog tot en met 15 oktober duurt- zelfs Kevin de Coninck, algemeen secretaris ad interim van de Nederlandse Taalunie, niet kan uitleggen dat goed Nederlands moeilijk is te definiëren en dat hij er als West-Vlaming onder gebukt gaat dat hij problemen heeft met de ‘g’ en de ‘h’. Aldus vertelde hij tijdens een interview daags voorafgaand aan De Week in het Radio 1-programma De Ochtend. Opmerkelijk is dat bij een blik op de website van de Taalunie in één summiere zin het doel van De Week van het Nederlands staat omschreven: het belang van het Nederlands onder de aandacht brengen. De waarde van onze moerstaal in slechts luttele woorden. Punt. Komma …?
 
Treffend in deze is de keuze van ‘s Weeks motto: ‘grootste taalergernissen’. “Kennen en kunnen, de Gooise ‘r’: stuk voor stuk kwesties die dertig jaar geleden óók al genoemd werden.” Beetje flauw van onze Belg. Zijn taalprobleem is ver te zoeken. Hij zegt gewoon hout in plaats van het standaard Nederlandse goud en ’out in plaats van hout. Overigens is hij hier niet de enige in. De Zeeuwen lusten er ook pap van, hoewel het Zeeuws geen officieel dialect -meer- is.
 
En passant afrekenen met de meest gemaakte taalfouten kan ‘niet boeien’. Slechts een signalering van die taalfouten. Zo noemden luisteraars van het Radio 1-programma ‘me broer’, ‘jou tante’, het door elkaar halen van ‘kennen’ en ‘kunnen’, ‘hun hebben’, ‘zich irriteren aan’, de Gooise ‘r’ en dat was het dan. Het waren ‘kwestietjes die dertig jaar geleden óók al genoemd werden’. Niets nieuws onder de zon. Varianten die in de afgelopen decennia niet verdwenen zijn en geen millimeter aan terrein hebben gewonnen.

Appeltje voor de dorst

Kizzy

Tegelijk met de flitsende start van de website van de appel communicatie op 1 maart 2016, begint de campagne ‘appeltje voor de dorst’. Net zo enthousiast als de website wordt ontvangen, net zo spontaan reageren -potentiële- klanten op het appeltje dat wij hen overhandigen. In een exclusief doosje, voorzien van een overheerlijke groene appel onder het motto ‘Van smaak veranderen? Maak kennis met de appel’.

We starten onze Tour d’Appel met een indrukwekkend artikel in de diverse media, direct opgevolgd door concrete actie richting verscheidene bedrijven. Zo bezoeken we onder andere Curious, Hans Meijer Advies, De Drie Linden Makelaardij, BroNij Infra, Osteo Groep, Bij Elles, Sportievia, Dierenambulance Zuid-Holland, Eetcafé No. 09, Kees Ontwerpt – GreenHuus, Uitzendbureau Flexibility Goeree-Overflakkee, De Snoeperij en B&B Het Kabinet, gemeente Westvoorne, Exxon Mobil, Anytime Fitness, Kizzy en Kranse Printwrx. Verrassend zijn de spontane aanvragen voor een appeltje vanuit een aantal bedrijven zelf, nadat deze de campagne op Facebook zien.

De reacties zijn overweldigend. En nog steeds. Want de campagne gaat door. “Wat een energíe straalt er van de appel en deze campagne af”, “Een zeer originele invalshoek”, “Je moet er maar op komen”, “De appel valt echt op”, “Als ik een appeltje zie, denk ik meteen aan de appel communicatie” tot en met: “Zo’n campagne wil ik ook!” Mooiere complimenten kan de appel niet krijgen. We doen waar we goed in zijn en passen appeltjes naadloos in binnen uw organisatie, om zo te komen tot dat excellente krokante korstje.

Trots en dankbaar zijn we bovenal ook. De ontvangers waarderen de persoonlijke benadering en aandacht ten zeerste. De appel communicatie neemt dan ook de tijd en luistert naar uw wensen, teneinde uw merk te profileren. Uw merk waar niemand meer om heen kán en vooral wíl. Om te komen tot een strategie die u past, met alle ingrediënten die u daarvoor nodig acht. En dat doen we samen.

Boekjesproject

De Appel communicatie is in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) gestart met het Boekjesproject, een mooie manier om kinderen al op jonge leeftijd te leren communiceren door hun woordenschat te vergroten. Want wist je dat met 15 minuten (voor)lezen per dag een kind wel 1000 nieuwe woorden per jaar leert?

De Appel is vanuit haar gedachtengoed fervent voorstander van het uitbreiden van de woordenschat van kinderen. In tijden van woordafbreuk en digitale kortbondigheid geen gekke gedachte om kinderen te ondersteunen in het vergroten van hun woordkennis en -kunde. Daarmee staan kinderen sterker in het leven en beschikken zij over meer zelfvertrouwen. Want wie weet nog hoe het voelt als je als kind verbaal niet goed uit je woorden komt? Een grote woordenschat maakt je écht sterker.

Wie ervoor voelt om mee te doen met dit unieke boekenproject, kan zich aanmelden via onze facebook pagina. Met al zes kinderen, ouders, opa’s/oma’s, buren, juffen of gastouders is deze actie een absoluut succes. Ook begeleiders van mensen met een verstandelijke beperking kunnen meedoen.

 

Hoe werkt het?

Je koopt zelf één boek(je) en stuurt die op naar een kind … naam, leeftijd en adres krijg je na aanmelding van De Appel toegestuurd. Je krijgt daar zes boekjes voor terug. Hoe leuk is dat!

 

Na aanmelding volgt nadere informatie en uitleg. Meld je vandaag nog aan en draag bij aan een taalkundig kleurrijker maatschappij.